12 mei 2009

Duitsland en Wenen 2009

20 april vertrokken we met onze vrienden voor een reis van een paar weken met als vaststaande bestemming "Wenen." Het eerste deel hebben we via autobaan 2 gereden die we bij de afslag Rinteln verlaten hebben om van daaruit de B83 langs de Weser te volgen. Maar bij Hameln kregen we al te maken met een omleiding. Dit bleek geen straf te zijn het was een prachtige route door de heuvels en op verschillende plekken zagen we onder ons de Weser stromen. Tijdens deze route hebben we een lunchpauze ingelast bij het kasteel "Hämelschenburg" een eindje ten zuiden van Hameln. Een prachtig plekje in de tuin en in de zon, dat was genieten. Daarna de route langs de Weser vervolgd. We zijn tot Holzminden gereden waar we hebben overnacht op de "Mobilcamping" ook gelegen aan de Weser. http://www.mobilcamping.de/
"s Avonds hebben we nog een mooie wandeling gemaakt.
21 april. Na de koffie zijn we lopend naar het stadje Holzminden gegaan. Het is bekend als vakwerkstadje en er staan inderdaad nog mooie oude panden. In het centrum staan overal informatiepalen waar de bijzonderheden van de verschillende huizen op staan. Ook kun je een gemarkeerde wandeling door de stad maken. Tussen de middag op een terras nog een overheerlijk verlaat ontbijt genuttigd. 's Avonds wat gelezen en gepuzzeld en vast de route voor de volgende dag bekeken.
22 april. Tegen 10 uur vertrokken met als eindbestemming van deze dag de vakwerkplaats Eschwege. We hebben gereden via de B83, B80 en de B27. De route was schitterend, groen heuvelland en naast ons tot Hannoversch Munden de Weser en na deze plaats was de Werra onze metgezel. Even na 1 uur kwamen we aan bij de Knaus camping maar die had helaas middagpauze, zodat we maar voor de poort een boterhammetje hebben gegeten en verplicht siesta hebben gehouden tot 3 uur.
23 april. Vandaag geen echte plannen, en dat was niet zo erg omdat ook het weer niet zo geweldig was. Toch hebben we 's middags nog een wandeling gemaakt om te zien of er misschien een bushalte in de buurt is. Die is er wel maar inmiddels waren we ook al aan de rand van het centrum. Dus gaan we morgen nog maar een keer die kant op om de stad te bekijken.
24 april. Vanmorgen een beetje aangerommeld en na de lunch zijn we naar Eschwege gewandeld. Het is een mooie vakwerkstad en we troffen het bijzonder met het weer zodat we ook tijd hebben besteed aan mensen kijken op een terras, echt vakantie dus. Op de terugweg dacht ik een kortere weg gevonden te hebben, onze vrienden durfden het risico niet te nemen maar Henk was solidair met mij. Nou dat hebben we geweten, eerst liepen we mooi richting camping maar op een gegeven moment boog de weg terug en kwamen we bij een groot volkstuinencomplex in de buurt van de stad en moesten we toch nog de gewone weg nemen. 's Avonds hebben we een hapje gegeten in het campingrestaurant.
25 april. Weer rond 10 uur vertrokken met als bestemming Bamberg. Het lag in de bedoeling dit in twee dagen te doen maar omdat we zo vroeg waren zijn we in een keer doorgereden naar camping Insel in Bamberg-Bug. http://www.campinginsel.de/
De route door Thuringen was weer prachtig. Het blijft hier mooi of je nu in de zomer komt zoals een aantal jaren terug of zoals nu in het voorjaar. De natuur laat zich hier altijd van haar beste kant zien.
26 april. Vandaag "Ruhetag"op camping Insel.
27 april. Vandaag met de bus naar Bamberg. De stad heeft de status van werelderfgoed en zeer terecht. Prachtige oude gebouwen zoals het oude raadhuis en de Dom die zeer hoog gelegen is. Daaromheen het uitgestrekte plein met verschillende musea en niet te vergeten het uitzicht over de stad en de heuvels in de verte. Tussen de middag genoten van een "schlemmerfruhstuck" wel laat voor een ontbijt maar evenzogoed nog heerlijk. Onze vriend kon de Bratwurst natuurlijk niet weerstaan en later die middag hebben we nog gesmuld van een Italiaans ijsje. Toen weer terug naar de camping, nog even samen een kopje koffie en dan vertrekken we morgen naar een camping in Viechtach voor een overnachting.
28 april. Vanmorgen de navigatie aangezet voor een toeristische route richting Viechtach. Het bleek weer een mooie route, door de bergen en met prachtige vergezichten. En overal het geel van koolzaad en paardenbloemen, en dan al die tinten groen, een lust voor het oog. We kwamen 's middags aan op de Knaus camping waar het een poosje later begon te regenen.
's Avonds keek Henk naar de voetbal en ik lag lekker vroeg onder de wol en heb heerlijk geslapen met het geluid van de regen die op het dak van de camper tikte.
29 april. Deze morgen bijtijds vertrokken richting Linz. De eerste helft van de route langs weg no. 85, de tweede helft autobaan omdat we nog een vignet nodig hadden voor Oostenrijk en daar is via de grote wegen makkelijker aan te komen. Op de camping in Linz blijven we ook maar een nacht want morgen gaan we verder richting Klosterneuburg.
30 april. Vanmorgen allereerst gebeld met onze kleinzoon Tim die vandaag 6 jaar is geworden. Daarna via een snelle route naar de camping in Klosterneuburg. http://www.campingklosterneuburg.at/ We hadden ons net geinstalleerd toen we werden gebeld door onze zoon die ons vertelde wat er in Apeldoorn was gebeurd, een man die wilde inrijden op de bus met de koninklijke familie en die bij het uitvoeren daarvan heel veel toeschouwers meesleurde en veel slachtoffers maakte. Wij hebben toen ook de tv aangezet en de berichtgeving uit Nederland gevolgd.
1 mei. Vandaag een wasje gedaan, een wandeling door Klosterneuburg gemaakt uit de verte het Stift bewonderd en verder wat geluierd op de camping.
2 mei. Met trein en metro naar Wenen. Lopend alle bijzondere gebouwen in het centrum bekeken. Aan de Kartnerstrasse in een Konditorei gelunched. We bestelden een sandwich en een klein kopje koffie en kregen een schuin gesneden plakje stokbrood met daarop een flinterje ham, een minuscuul plakje ei en tomaat. Daarbij een heel klein kopje koffie en dit alles voor een superhoge prijs. We hebben later bij een stalletje aan de straat maar een hotdog gekocht om onze trek te stillen. 's Middags hebben we nog een sight-seeing tour gemaakt met een bus zodat onze mannen nu ook een indruk hebben van de stad waar mijn vriendin en ik zo enthousiast over zijn.
3 mei. Vandaag weer een rustig dagje op de camping en 's avonds nog een eindje gewandeld.
4 mei. Vertrek naar Grein aan de Donau. Mooie route langs de rivier. Onderweg een bezoek gebracht aan Het Stift in Melk. Dit was werkelijk uniek, de ligging, het uitzicht, de gebouwen, de tentoonstelling binnen, de oude bibliotheek maar vooral de Stiftskerk. Ik heb nog nooit zoiets gezien, het was al goud wat er blonk. Mijn vriendin die ook in Rome is geweest vond dit nog mooier dan de Sint Pieter.Laat in de middag aangekomen in Grein.
5 mei. Vanmiddag langs de Donau en door Grein gewandeld en omhooggeklommen naar het kasteel en uitzichtspunt.6 mei. Vanmorgen vertrokken na een koude en natte nacht. Het bleef koud en nat onderweg. Het was de bedoeling naar Eging am See te gaan maar we waren vroeg dus besloten we nog wat verder door te rijden en nu staan we dus op een camping in Bernried in het Beierse Woud. Met mooi weer is het hier prachtig maar nu is het alleen maar triest. We gaan morgen in ieder geval verder.
7 mei. Vandaag eerst naar de tandarts in Schloss Egg omdat de vulling in mijn voortand vervangen moest worden. Ik trof daar een Nederlandse tandarts die me gelukkig meteen kon helpen. Daarna via, het wordt haast eentonig, een mooie route naar een camping in Zirndorf bij Nurnberg. Straks gaan we nog een hapje eten in het campingrestaurant en daarna maken Henk en ik nog een wandeling.
8 mei. Eerst de camper schoongemaakt en opgeruimd. 's Middags met openbaar vervoer naar Nurnberg. Mooie grote oude stad. Het was er druk en gezellig en men was in het hele centrum bezig met het opbouwen van een grote rommelmarkt die ook in september weer zal worden gehouden. Tegen de avond terug naar de campers die we net op tijd bereikten want er barstte een noodweer los met hevig onweer en windstoten.
9 mei. Het eind van de vakantie nadert. Vandaag gaan we richting Gemunden-Hofstetten aan de Main. Onderweg kwamen we langs het ommuurde stadje Mainbernheim dat we bezichtigd hebben. Het is een heel oud stadje met een poort uit 1400. Ook werden we door bewoners geattendeerd op hun kerkhof en inderdaad was dat heel bijzonder, niet alleen de oude graven maar vooral de buitenkansel met daaromheen allemaal banken waar de rouwenden kunnen zitten iets wat ik nog nooit eerder heb gezien. De Spessart camping in Gemunden-Hofstetten was heel mooi, we hadden plaatsen met uitzicht op het bos en de bergen en we troffen het met het weer.
10 mei. Vandaag een rustig en zonnig dagje op de camping. 's Avonds de laatste Nederlandse wedstrijden in de voetbalcompetitie bekeken en gelukkig blijft Heracles in de eredivisie.
11 mei. Weer een eindje verder noordwaarts. We gaan richting Kirchheim waar we overnachten op de camperplaats van camping Seepark. Wij waren daar twee jaar terug ook al eens een nachtje. Je kunt daar gebruik maken van de voorzieningen op de camping. Omdat het de trouwdag van onze vrienden is werden we getrakteerd op een maaltijd in het campingrestaurant. 's Avonds nog gezellig een kaartje gelegd en morgen gaan we via de autobaan naar huis.
12 mei. De laatste dag. Na een voorspoedige reis kregen we op het eind van de reis nog te maken met pech. Het was bij Enschede niet mogelijk de A35 te volgen en we werden omgeleid via de stad. En bij het nemen van de bocht naar de Gronausestraat kregen we te maken met een lekke band. We hebben de wegenwacht gebeld en ter plekke afscheid genomen van onze vrienden. Met een uurtje was alles verholpen en om halfzes waren we bij onze zoon waar we zo konden aanschuiven.
Het was een fijne vakantie waarin we hebben genoten van het vele natuurschoon en van de mooie steden die we hebben bezocht.