20 sep 2011

Duitsland,Italië, Oostenrijk, Slovenië, Hongarije, Oostenrijk, Tsjechië en weer Duitsland 2011

Dit wordt een reis waarvan het verloop nog niet vaststaat. Samen met onze vrienden en de bedoeling was: Normandië, Bretagne en de Loire. Maar Henk had in een onbewaakt ogenblik onze dochter, die met haar gezin aan het Gardameer zat, beloofd dat we langs zouden komen. We hebben dat met onze vrienden besproken en die vonden het prima. Zo gezegd, zo gedaan. We bedachten dat we van het Gardameer wel richting Venetië konden gaan en dan naar Kroatië, een land dat we nog steeds wilden bezoeken.
18/08. Bijtijds op pad naar Borne waar we onze vrienden zouden treffen. Na de koffie vertrokken om via gewone wegen naar Münster te rijden. Vandaar autobaan om wat kilometers te maken. We zijn tot Wertheim gereden en hebben overnacht op een camping in Bettingen, gelegen aan de Main.
www.campingpark-wertheim-bettingen.de
Alle voorzieningen voor campers aanwezig. We hebben daar 's avonds in het campingrestaurant gegeten en daar was heel veel belangstelling voor, de mensen stonden in de rij voor een tafeltje. Na het eten nog een eindje gewandeld en een poosje aan het water gezeten.
19/08. Om verder naar het zuiden te gaan besloten we een paar dagen de Romantische Strasse te rijden. Het is bekend dat het een mooi traject is, niet alleen de natuur maar ook de plaatsjes langs de route. We genoten van de omgeving en in Weikersheim zijn we gestopt en hebben we een wandeling door de plaats en naar het kasteel gemaakt.
Overnacht hebben we in Dinkelsbühl op een DCC camping. Henk vond daar een paar schoenen onder een bosje.
Op 200 meter van de camping zijn er speciale camperplaatsen met alle voorzieningen.
20/08. Vandaag verder op de Romantische Strasse. Eigenlijk hetzelfde verhaal als gisteren, mooie natuur en prachtige plaatsjes. Het enige bijzondere van dit traject waren de velden, niet met zonnebloemen maar met zonnecollectoren. In Harburg zijn we gestopt voor een koffiepauze en een klim naar de burcht met 7 bogen.

We hebben tot Augsburg gereden waar we twee dagen hebben gestaan op de Lech Camping. Alle voorzieningen aanwezig. Aan de overkant van de straat is een supermarkt en de bushalte voor de bus naar Augsburg is voor de camping.
22/08. Deze dag zijn we via de autobaan en de Brennerpas naar het Gardameer gegaan. Onderweg heb ik onze dochter gebeld om te vragen of zij twee plekken voor ons kon reserveren op de camping waar zij in een stacaravan verblijven. Dat heeft ze gedaan en na een voorspoedige maar warme reis kwamen we daar 's middags aan. Want, en dat heb ik niet genoemd, het is warm en zonnig weer. Maar de plekken die we kregen waren een tegenvaller, klein en rommelig en er was maar voor 1 nacht plaats voor ons.
www.campingsanbenedetto.it  Alle voorzieningen voor campers.
We hebben ons eerst maar geïnstalleerd en zijn  toen naar onze dochter en haar gezin gegaan, waar de drankjes al koud stonden. Dat was een genoeglijk uurtje en later zijn we met z'n allen heerlijk uit eten geweest.
Voor het vervolg van de reis deed zich alleen een probleem voor. Het was namelijk zo heet dat onze vrienden er letterlijk ziek van waren en voor ons was de hitte ook niet echt aangenaam en we hoorden dat Kroatië nog warmer was dan Italië. Dus plannen bijgesteld, we gaan nu eerst een eindje terug en dan zien we wel weer verder.
23/08. Na afscheid te hebben genomen van onze familie zijn we via gewone wegen richting Trento gereden en daarna in oostelijke richting gegaan. Na een prachtige route door de Dolomieten kwamen we aan op camping Al Lago in de buurt van Rocca, hier willen we een paar dagen blijven en lekker luieren. Deze camping ligt aan het Corlomeer waarin je ook kunt zwemmen.
24/08. Beetje geluierd en nog een wandeling gemaakt naar een gehucht in de buurt van de camping. Er is daar zelfs nog een museum dat open is na telefonische afspraak.
25/08. Weer een paar schoenen gevonden, stonden op de plek van een camper die naast ons stond, maar die  's morgens al vroeg was vertrokken.
26/08.Laatste dag camping Al Lago en het weer blijft maar zonnig en heel warm.
27/08. Vanmorgen bijtijds vertrokken richting Lienz in de Lienzer Dolomieten in Oostenrijk. Via Feltre en Belluno naar het welbekende ski-oord Cortina d 'Ampezzo, waar het ook nu een drukte van belang was. Het was een prachtige rit met steeds uitzicht op de grillige rotsen van de Dolomieten.Van Cortina naar Tobblach en daarna naar de Tristacher See waar we staan op de camperplaats bij camping Seewiese. Weer alle voorzieningen aanwezig.
De camping ligt op een hoogte van 834 meter en ligt naast het meer dat op een hoogte ligt van 821 meter en een oppervlakte heeft van 7.5 ha. In de buurt van dit meer ligt nog een beschermd natuurgebied "Alter See" waar je een bijzondere dieren- en plantenwereld kunt bekijken, waaronder verschillende libelle soorten.
's Nachts  was het erg koud en het regende en stormde hard. De volgende dag echter was het weer mooi weer.
28/08. Nog een dagje gebleven en 's middags een wandeling gemaakt rond de Tristacher See.
29/08. Vamorgen vertrokken richting Karinthië. Weer een mooie route, niet zo ruig als de vorige etappe maar groener en lieflijker. We rijden weer door een ander gebergte en wel de Karawanken en hier hebben we camping Juritz uitgezocht in Feistritz met uitzicht op het genoemde gebergte. Het is weer een camping met alle voorzieningen voor campers.
's Avonds naar Feistritz gelopen maar dat was te ver en te steil voor onze vriend. Hij is terug gegaan naar de camping.
30/08. Vandaag hebben Henk en ik dezelfde wandeling nog een keer gemaakt, nu om wat boodschappen te doen, we willen hier een paar dagen blijven en dan heb je soms iets nodig. Het blijft een beste klim maar terug gaat het beter en het uitzicht vergoedt veel.
31/08. Dagje camping.
01/09. Deze dag is het plan om naar Slovenië te gaan. Op de kaart leek het een gewone weg en je leek de keus te hebben tussen een tunnel of een pas. Wij zijn niet zulke helden in de bergen en dachten: "dan gaan we door de tunnel". Maar we hadden het mis, de weg ging over de pas en de tunnel was gewoon boven op de pas. We hebben wel met spanning in de camper gezeten, duizelingwekkende afgronden, steile hoogtes en we moesten een stijgingspercentage van 22% nemen. Maar we hebben het, zonder brokken te maken, gered en daarna heb je ook een gevoel van trots dat je het volbracht hebt. Ik heb het over de Loibl pas tussen Oostenrijk en Slovenië. Onderweg trouwens weer een paar schoenen gevonden. Heeft dit soms een diepere betekenis?

In Slovenië willen we naar een camping in Ptuj. De weg er naar toe is mooi groen en lieflijk. We hadden geen idee hoe het land eruit zou zien, maar waar wij langskwamen was alles zeer goed verzorgd.

De camping in Ptuj bleek een Thermaal Centrum te zijn met wel 12 zwembaden en andere Wellness voorzieningen. Er waren hotels en bungalows, veel te massaal voor ons, dus ons verblijf hier duurt maar 1 nacht. Alle voorzieningen voor campers.
02/09. Vroeg vertrokken uit Ptuj met als bestemming Keszthely aan het Balatonmeer in Hongarije. Mooie rustige wegen en we hebben zelfs nog een door stukje Kroatië gereden. Aan de grenzen hadden we nog ouderwets controle, er werd zelfs nog in de camper gekeken. In Keszthely staan we op camping Zala Balaton Tourist, waar we mooie grote plaatsen hebben. Hier ook weer alle voorzieningen voor campers aanwezig.
03/09. Dagje op de camping. Natje en droogje op tijd en 's avonds nog een eind gewandeld en aan het Balatonmeer gezeten.
04/09. Op de camping en plannen gemaakt voor morgen, gaan richting Oostenrijk. Slowakije kan niet in verband met onze paspoorten, die zouden nog 3 maanden geldig moeten zijn en dat zijn ze niet.
05/09. Vertrokken naar camping Fürstenfeld in Oostenrijk. De route die we reden was, als zo vaak, weer heel mooi, het enige nadeel was dat men in Hongarije een heel lang traject onder handen nam waardoor we, ik weet niet hoe lang, maar 40 km. per uur konden rijden. Op deze camping werden we ontvangen met een Obstler (vruchtenbrandewijn) waardoor we meteen alles van de vrolijke kant zagen. De camping ligt aan een zwembad, waar je als campinggast gebruik van mag maken. Ook is er een groot sportcomplex.
06/09. Autobaan naar Klosterneuburg met de bedoeling daar ons kamp voor een paar dagen op te slaan. Dit bleek niet mogelijk, er was een groep van ANWB Kampeerreizen neergestreken zodat wij maar 1 nacht konden blijven.
07/09. Dan maar naar Krems, we wilden graag bij de Donau staan, maar helaas, ook vol. Toen door naar Grein aan de Donau, ons niet onbekend. We waren daar een paar jaar geleden ook al eens en dat was goed bevallen. Van Krems naar Grein hebben we een route gereden langs de Donau, prachtig! Onderweg gestopt in Dürnstein, een prachtig oud plaatsje waar ook de grote riviercruise schepen aanleggen om het plaatsje te bekijken. Vanaf de parkeerplaats bij de aanlegsteiger wandel je er in een paar minuten naar toe.

Op de camping in Grein was wel plaats maar ook daar een caravanclub en wel uit Twente, onze geboortestreek.
08/09. Dagje op de camping. 's middags lopend naar Grein voor geld en boodschappen. 's Nachts regen.
09/09. Heel ongewoon voor deze reis, het regent nog. Maar na de middag klaart het op en hebben Henk en ik nog een flinke wandeling langs de Donau gemaakt. Daarna hebben we onze vrienden opgehaald om samen met ons naar de overkant van de Donau te varen met het kleine pontje. Aan de overkant lekker koffie met iets erbij en toen weer terug. een leuke ervaring.
10/09. De volgende etappe zal vandaag gaan naar Tsjechië en wel Frymburk aan het Lipnomeer. Het was weer een mooi traject, eerst langs de Donau, daarna een omgeving die ons sterk aan Luxemburg deed denken. De camping ligt prachtig aan het meer met verschillende terrassen en heeft alle voorzieningen.
De reden dat we hier zijn is Cesky Krumlov, een oud plaatsje dat op de lijst staat van werelderfgoederen van Unesco. Helaas moet dat even wachten omdat Henk door zijn rug is gegaan.
11/09. Deze dag bleven we op de camping. 's Middags met mijn vriendin lopend naar Frymburk, een pittig wandelingetje. We moesten een pinautomaat hebben maar zelfs na uitleg vonden we het niet. Uiteindelijk een serveerster op een terras gevraagd en die wist het ons duidelijk te maken. Voorzien van wat geld zijn we neergestreken op een terras om onze dorst te lessen.
12/09. Eerst op weg naar Cesky Krumlov. De wegen er naar toe waren prima en de omgeving heel heuvelachtig en groen. En het plaatsje zelf overtreft alles. De hooggelegen burcht en het kasteel, de mooie oude straatjes en de kleurrijke panden, een lust voor het oog. En niet te vergeten de Moldau die door Krumlov stroomt. Terecht dat het een werelderfgoed is.
Van Cesky Krumlov naar Praag. Daar hadden we een camping uitgezocht ten noorden van de stad met de bedoeling met openbaar vervoer Praag te bezoeken.
Helaas was de bushalte te ver lopen en omdat we alle vier Praag al eens bezocht hebben gaan we morgen gewoon een eindje verder.
14/09. vanmorgen besloten richting Dresden te rijden. Wij waren daar al eens, maar hebben de stad alleen tijdens een avondtour gezien. Ook onze vriendin was daar een poosje geleden maar die is daar gevallen en kwam in Dresden in een ziekenhuis terecht. Dus ook niets van de stad gezien. Vanuit Tsjechië hebben we een klein stukje autobaan gereden en daarna via een spectaculaire weg door de bergen naar Bad Schandau in Duitsland. Daar vind je de beroemde Elbe Zandsteenrotsen. Vandaar via de vesting Königstein naar Pirna, waar we een plaatsje hebben gevonden op Waldcamping Pirna-Copitz. Ook weer een camping met alle voorzieningen.
Er is een bushalte voor de deur en er vlak naast is een supermarkt met bakkerij en slagerij.
Bij de slager kun je voor een klein prijsje uitgebreid ontbijten, maar ook een warme maaltijd is mogelijk.
15/09. Na een uitgebreid ontbijt bij de slager met bus en trein naar Dresden waar we al bijtijds waren. We hebben alle beroemde gebouwen gezien en de Frauenkirche kon je deze dag op eigen houtje bekijken. Het is een wonder hoe prachtig alles herbouwd is nadat deze stad in WOII platgebombardeerd is. De gebouwen hebben een diepe indruk op ons gemaakt.
16/09. De laatste 2 dagen breken aan, we willen vandaag nog touristische wegen rijden en morgen het laatste stuk via de autobaan naar huis. We hebben een camping uitgezocht in Räbke dichtbij Helmstedt, de oude grensovergang tussen oost en west. De omgeving wordt steeds minder hoog maar nog steeds groen en glooiend en dan nog maar een keer over het weer, behalve die halve dag aan de Donau, zijn de weergoden ons nog steeds goed gezind. Onderweg wilden we stoppen voor een kop koffie en op een grote parkeerplaats hielden we halt. Wat schetst onze verbazing, er staat een veldkeuken waar soep in wordt gekookt en dat brengt herinneringen naar boven. Een paar jaar na de val van de muur waren wij met onze vrienden in de Harz en tijdens een rondrit troffen we daar ook ergens aan de weg zo'n veldkeuken. We hebben daar toen de soep geprobeerd en vonden dat toen een bijzondere ervaring.
Daarom, hoewel het nog geen etenstijd was, konden we de verleiding niet weerstaan en waren we al bijtijds aan de soep met brood en worst. De camping, in Räbke, waar we de laatste nacht doorbrachten heeft geen eigen web-site. De camping is onderdeel van het Erholungsgebiet Nord Elm en heeft alle voorzieningen voor campers.
17/09. De laatste etappe naar huis. Aan de autobaan nog een koffiepauze en na afscheid van onze vrienden, bij grensovergang De Poppe, kwamen we vroeg in de middag thuis.
Het was een volkomen onvoorbereide en ongeplande reis, toch hebben we genoten van al het natuurschoon en de plaatsen die we hebben bezocht.