24 jun 2010

Reis naar Noord-Oost Duitsland juni 2010

6 juni. Vertrokken voor een reis naar het stukje Noord Duitsland dat we nog niet kennen. Bij Fleringen zagen we heel veel auto's staan, het bleek dat er bij de Kroezenboom een openluchtmis plaatsvond. Even verder bij de grote kruizing kregen we te maken met een spookrijder, gelukkig kon Henk de bestuurder naar de goede rijstrook loodsen en zijn er geen ongelukken gebeurd. Bij De Lutte zijn we de autobaan opgegaan tot Osnabrück vanwaar we via binnenwegen naar de camperplaats in Bad Essen zijn gereden.
Het is een prima plek aan het Mittellandkanal met alle voorzieningen, alleen voor fervente televisiekijkers: satellietontvangst maar beperkt mogelijk. Er is tot oktober in Bad Essen een Landesgartenschau waar je met een pendelbus naar toe kunt. Wij hebben dat niet gedaan omdat we een paar jaar geleden in Winsen zoiets al hebben bezocht.
7 juni. Rond een uur of tien vertrokken richting Steinhuder Meer. Onderweg gestopt in Minden om te kijken naar het waterwegenkruispunt en de Schachtschleuse.

Van Minden via rustige wegen naar Mardorf aan het Steinhuder Meer gereden. Het Steinhuder Meer ligt ten Noord-Westen van Hannover en is een behoorlijk groot meer. De omtrek bedraagt zo'n 34 kilometer.
 Daar hebben we een plekje gevonden op camping Niemeyer in Mardorf. Op de camping zijn speciale camperplaatsen met verharde rijstroken.
We hadden prachtig weer en verheugden ons op de fietstochten die we daar konden maken en 's avonds hebben we meteen een eindje gefietst. Het is er prachtig en op dit moment nog heerlijk rustig.
8 juni. Vandaag zijn we alleen naar Mardorf gefietst om een paar boodschappen te doen en dat is een heel leuk tochtje, je fietst langs het meer, waar van alles te zien en te doen is. Leuke eettentjes met terrassen aan het water, surf- en zeilscholen en de fietspaden zijn prima.
9 juni. Voor de eerste keer geen gebruik gemaakt van ons stemrecht, voelt toch een beetje raar. 's Middags de Bummeltour gefietst naar de Bannsee. De bewegwijzering was niet geweldig en we zijn daardoor van de route geraakt maar kwamen toevallig tegenover de camping uit. De route was mooi, door bossen en langs akkers en dat alles met mooi weer, dat is genieten.
10 juni. Vandaag de Moorroute gefietst, deze loopt helemaal rond het meer en gaat een heel stuk door het moeras.
Halverwege de route kwamen we aan in Steinhude de belangrijkste plaats aan het meer. We hebben daar even rondgewandeld in het Scheunenviertel, een plein met oude schuren die nu in gebruik zijn als restaurants, winkels en galerieën en hebben daar op een terras lekker Kaffee und Kuchen genuttigd. Toen zijn we naar het haventje gegaan waar je rondvaarten kunt maken met oude zeilboten. Omdat de lucht er dreigend begon uit te zien ben ik gaan vragen of er een mogelijkheid was om met de fietsen per boot naar de overkant te gaan. En dat kon, er bleek een soort van lijndienst te bestaan en daar hebben we gebruik van gemaakt. De overtocht duurde zo'n half uur en er werd onderweg nog aangelegd bij het vestingeiland Wilhelmstein.
In Mardorf zijn we van boord gegaan en na tien minuten fietsen langs het meer waren we weer op de camping.
11 juni. Ons volgende doel is Bleckede aan de Elbe. We zijn daar naar toe gereden via Hitzacker, een leuk vakwerkstadje maar ook de plaats waar Prins Claus geboren is. In het stadje staat een beeld van hem dat door koningin Beatrix is onthuld.

In Hitzacker wat rondgelopen, door het plaatsje en langs de Elbe. Lekker op een terrasje een ijsje en toen verder richting Bleckede. We hadden een camping uitgezocht aan de Elbe. De camping lag heel ver van Bleckede achter een uiterst smal dijkje met de Elbe daar vlak naast. Gelukkig kregen we geen tegenliggers. Toch leek het ons niet zo geweldig en bij de ingang van de camping hebben we rechtsomkeert gemaakt. Op het dijkje moesten we een paar fietsers passeren, maar zelfs dat ging niet, we moesten wachten tot zij even afstapten en in de berm gingen staan zodat wij verder konden. We zijn toen naar een andere camping gegaan in Bleckede en wel Alt Garge.
Dat is een prachtige camping met speciale camperplaatsen. We hadden alleen gehoopt dat we daar konden fietsen, maar dat was moeilijk, de camping lag op een berg en niet vlakbij de Elbe. Dus maar weer een beetje wandelen. De omgeving is dus niet vlak maar wel prachtig groen met heuvels en veel bos.
12 juni. Vandaag in Bleckede gebleven, gezellig een praatje gemaakt met onze buren uit Beieren die morgen naar Hitzacker gaan, waar wij dus net vandaan kwamen.
13 juni. Via mooie bomenrijke lanen naar Plau am See gereden. Onderweg hebben we eerst een bezoek gebracht aan Scharnebeck waar je het Schiffshebewerk kunt bekijken.
Zeer imposant om te zien dat binnenvaartschepen in grote liftbakken van het ene water naar het andere getild worden. Het is ook mogelijk om zoiets zelf mee te maken.
Na het bezoek aan de scheepsliften zijn we doorgereden naar Plau am See. Hier staan we op camping Zuruf pal aan het meer.
Hier willen een paar dagen blijven, want morgen speelt Oranje en dat willen we niet missen.
14 juni. Nederland heeft gewonnen, wij worden opgegeten door de muggen, dus morgen gaan we verder.
15 juni. Op weg naar Usedom een eiland dat we nog steeds een keer wilden bezoeken. Onderweg zijn we nog gestopt in Neu Brandenburg waar we Stadspoorten en Wiekhäuser hebben bekeken.Wiekhäuser zijn huizen die in de vestingmuur zijn gebouwd en die de inwoners in staat stelden belegeraars van boven af met munitie te bestoken.
Van Neu Brandenburg verder naar het eiland Usedom. Bij Anklamm ga je via een prachtige brug over de Peene het eiland op. Een eiland waar je door een bosachtige omgeving rijdt en waar je om de zee te zien van de route af moet. De grens met Polen loopt over dit eiland en dicht bij de Poolse grens vind je de Kaiserbäder, de badplaatsen: Ahlbeck, Heringsdorf en Bansin.
Om een plekje te vinden om een paar dagen te bivakkeren viel niet mee, camperplaatsen niet te vinden en campings, de eerste die we zochten lag heel ver buitenaf en het was bergje op, bergje af. De tweede was praktisch vol en lag in het donker onder de bomen. De derde camping was zoeken, langs een smal bergweggetje zagen we wel een camping maar met een andere naam dan we zochten, dus verder. Maar toen kwamen we weer bij camping twee uit. Vermoedelijk had camping drie een andere naam gekregen. Toen zijn we naar Loissin gereden, een plaatsje ten oosten van Greifswald en tussen Rügen en Usedom gelegen.
 Een prachtige camping aan de Oostzee, met eigen strand, prachtig sanitair, winkel, hele dag vers brood, restaurant, viscafetaria en zelfs een kapper twee keer in de week. En dat voor 15 Euro per nacht.
En de omgeving leek goed om te fietsen, alleen laat nu de slagboom van de camping op onze fietsendrager vallen. Beide achterwielen krom, dus niets meer te fietsen.
16 juni. Dagje op de camping, lekker in de zon.
's Middags werd er op het strand een Zeppelin opgeblazen die even later over kwam vliegen.
17 juni. Wasje gedraaid, beetje lezen, beetje puzzelen, eindje lopen, natje en droogje op tijd, wat wil een mens nog meer.
18 juni. Vandaag heeft Henk de camper schoongemaakt terwijl ik een uitgebreide douche nam. Straks even naar de winkel om de koelkast bij te vullen, we zijn bijna door de voorraad heen.
19 juni. Vandaag een korte etappe naar Altefähr op het eiland Rügen. We waren daar al eerder maar er is een nieuwe brug gekomen die we toch wel eens wilden zien. Het is een prachtige brug die heel hoog over het water gaat, doet ons denken aan Pont de Normandie. In Altefähr hebben we gestaan op camping Sund Camp.
We waren daar 5 jaar terug ook al en wat is er veel veranderd en vooral verbeterd op het voormalige Oostblok eiland. We wilden deze dag Nederland graag zien voetballen maar helaas geen ontvangst. Men heeft ons nog aangesloten op hun schotel maar er was heel veel storing. We hebben het niet echt goed kunnen zien, maar tussen de storingen door wel het verloop van de wedstrijd kunnen volgen.
20 juni. Deze dag hebben we een route gereden over de eilanden Zingst, Darss en Fischland. Het is een prachtige route door een beschermd natuurgebied. De natuur is daar zo mooi omdat in de tijd voor de eenwording van de beide Duitslanden dit gebied gebruikt werd voor militaire doeleinden en er later niets aan gedaan is zodat de natuur haar gang kon gaan. Als je daar rijdt tussen bossen en groen heb je geen idee dat je tussen het water rijdt, aan de ene kant de Oostzee en aan de andere kant de Saaler Bodden. Voor we de eilanden opgingen hebben we eerst nog het haventje van Barth bezocht.
Tijdens deze route stak een vos vlak voor onze camper de straat over. Dat zie je bij ons niet zo gauw, terwijl hier constant gewaarschuwd wordt, niet alleen voor roodwild en vossen maar ook voor overstekende otters. Tussen de middag hebben we gegeten in Dierhagen, natuurlijk vis, dat hoort erbij in deze omgeving.
Vanaf hier zijn we Naar Neukloster gegaan, waar we op een camperplaats aan de Neuklostersee staan. Een van de Topplaatsen die Duitsland rijk is.
21 juni. Vandaag een lange etappe naar huis. We hadden de bedoeling nog een tussenstop te maken, maar omdat we bij een gesloten poort kwamen bij de camping waar we naar toe wilden en we twee uur moesten wachten, hebben we besloten die tijd te besteden aan de terugreis en zo kwamen we tegen etenstijd aan in Nederland. We hebben toen maar een hapje gegeten bij Van der Valk Emmen en met een voldaan gevoel kwamen we vroeg in de avond thuis. We kijken met veel plezier terug op deze voorlopig laatste reis in het Noorden van Duitsland. We kunnen wel zeggen dat we dit gebied nu behoorlijk kennen.

Anoniem zei

Tijdens Sail 2015 hebben wij in Beverwijk nabij Noordzeekanaal camperplaatsen in de aanbieding.
Als particulier willen wij starten met recreatieve ontwikkelingen op ons perceel.