24 sep 2012

Noord-West Duitsland en nog meer september 2012

31/8 Rond half elf vertrokken. Eerst richting Emmen en vandaar langs rustige wegen door het Nederlandse en Duitse veengebied naar Oldenburg. Dan verder naar de Wesertunnel en vandaar is het niet ver meer naar Bremerhaven waar we een plekje hebben gevonden op camperplaats "Doppelschleuse". De camperplaats heeft alle voorzieningen en er is broodjesservice. 's Avonds hebben we nog een wandeling gemaakt in het havengebied.
Morgen gaan we verder naar Tönning dat aan de Eider ligt.
1/9 Vandaag dus op weg naar Tönning. Een mooie rit veelal door veengebieden maar ook door verstilde dorpjes. Op veel vlakke stukken windmolenparken. Soms dacht ik bij mezelf: "zouden latere generaties hier net zo naar kijken als wij naar de molens in Kinderdijk?" Uiteindelijk kwamen we aan in Wischhafen waar we met de veerboot de Elbe zijn overgestoken naar Glückstadt. Dat was een belevenis, de Elbe is hier kilometers breed en de overtocht duurt meer dan 35 minuten. Toen over het Noord-Oostzeekanaal naar Brunsbüttel en via Meldorf en Heide naar Tönning aan de Eider. De camperplaats is en ligt prachtig aan het water. Je kunt er heel fijn wandelen langs de Eider. De camperplaats Eiderblick maakt deel uit van de camping en alle voorzieningen zijn aanwezig. www.campingplatz-toenning.de
2/9 Tönning ligt op loopafstand dus blijven de fietsen op het rek. Tegen koffietijd waren we in de stad en het was er gezellig druk. Vooral in het havengebied waar je veel restaurants hebt en waar je op het terras lekker kunt genieten van alles wat er te zien is en voorbij komt. De Eider is een getijden rivier en dat kun je zien doordat alle boten droog liggen. Verder zijn er nog veel authentieke huisjes en er staat nog een prachtig bakstenen pakhuis.
Heel vroeger gingen er vanuit Tönning drie keer per jaar driemasters naar Australië, bij laag water kun je nog de palen zien waaraan ze aangemeerd lagen. Ook is er nog het Eidersperrwerk dat ervoor moet zorgen dat deze streek niet onder water komt te staan bij een eventuele springvloed.

Het leuke van deze omgeving is ook hun groet: moin, moin, dat een beetje op ons dialect lijkt.
3/9 Weer verder, via Husum naar Schleswig. Daar de camper geparkeerd en de stad in. Schleswig is de hoofdstad van Schleswig-Holstein. Buiten de stad richting Eckernförde is een museum dat de geschiedenis van Haithabu vertelt. Haithabu was een nederzetting die vroeger door de Vikingen is gesticht. De stad Schleswig ligt prachtig aan de Schlei. Na de koffie zijn we verder gereden naar Eckernförde gelegen aan de Eckernförder Bucht. We hadden prachtig weer en hebben aan het strand van Eckernförde daarvan genoten.

Genoten hebben we ook van de rit door Schleswig-Holstein, het is lieflijk, groen en glooiend. Overnacht hebben we op de camping in Grossenbrode, een mooie camping met prachtig sanitair. www.camping-strandparadies-grossenbrode.de

4/9 Vandaag is een plekje aan de Elbe onze bestemming. Tot Neustadt in Holstein hebben we weg 501 gereden, een mooie weg met op sommige plekken uitzicht op de Oostzee.
 Vandaar autobaan naar Drage dat schuin onder Hamburg aan de Elbe ligt. De camperplaats ligt ook hier pal aan het water dus kunnen we vanuit onze stoel de schepen en scheepjes voorbij zien varen en dat verveelt niet gauw. www.camping-stover-strand.de

5/9 Eerst naar de bakker en daar hadden ze een aardigheidje voor de klanten, je mocht dobbelen voor de korting. Ik had een gelukkige hand van gooien en kreeg de hoogste korting die gegeven werd. Toen verder richting Lüneburger Heide, waar het in september nog hoogseizoen is. We staan op de nieuw aangelegde camperplaatsen bij camping Lüneburgerheide in Heber bij Schneverdingen. Prachtige plaatsen en alle voorzieningen. Ook broodjesservice. www.camping-lh.de  Na de middag op de fiets en op de bonnefooi weggereden.
Na een goede verharde weg kwamen we op de heide met alleen zandpaden die plaatselijk heel mul waren en de bewegwijzering liet ook te wensen over. Uiteindelijk kwamen we aan in Bispingen waar we de weg naar Heber weer op konden pakken. In het vervolg toch maar een kaart meenemen.
6/9 Na de middag op de fiets naar Schneverdingen. De weg er naar toe was wel mooi maar de plaats viel tegen. Onderweg mooie heidevelden, ook was daar een gelegenheid om met koetsen een rijtoer over de heide te maken. Op de terugweg nog wat boodschappen gedaan en koffie gedronken bij een "Melkhus", een fenomeen dat je bij ons niet kent. het is een gelegenheid bij een boerenbedrijf waar je melk en andere zuivelproducten kunt nuttigen. Koffie is er ook te krijgen en het gebak is meestal op basis van room, kwark en kaas. Het bestaan hiervan hadden we ooit gezien op de Duitse televisie en toen we het onderweg zagen werden we toch heel nieuwsgierig. De ontvangst was heel vriendelijk en na de koffie mochten we ook nog de mooie tuin bekijken.
Al met al een leuke ervaring.
7/9 De weersverwachting wordt slechter, tijd voor een nieuwe bestemming en wel wat zuidelijker. Eerst naar het Steinhuder Meer. Maar de camperplaats was vol en de plekken zo dicht bij elkaar dat je niet even lekker naast de camper kon zitten, dus verder. De keus viel op Lemgo een eindje onder Osnabrück. We hebben een fijn plekje op de camperplaats en ook hebben we televisie zodat we naar Nederland-Turkije kunnen kijken en dat is leuk want onze zoon en kleinzoon zitten op de tribune in de Arena. www.camping-lemgo.de
8/9 Vanmorgen op de fiets naar de stad. Daar de fiets geparkeerd en lopend het centrum verkend. Het is een middeleeuwse stad waar nog veel panden bewaard zijn gebleven. Toen we ergens op onze plattegrond de terugweg zochten bood een mevrouw spontaan haar hulp aan. Ze is met ons meegefietst en vertelde ondertussen dat we ons op een wal bevonden die helemaal rond de stad loopt en die je helemaal kunt fietsen.
Iets voor morgen.
Ook vertelde ze ons wat er in het weekend allemaal te doen zou zijn in Lemgo.
Tegen de avond zijn we eerst naar Schloss Brake gefietst.
Het slot herbergt nu een aantal musea. Daarna zijn we teruggefietst naar Lemgo en hebben op het terras van de "Lipper Lounge" heerlijk gegeten.
9/9 Een warme rustige dag bij de camper met een mooi boek en een puzzeltje, zo is het ook vol te houden. 's Avonds op de fiets over de wallen rond de stad. Niet zo'n lange route, maar wat is het mooi daar.
10/9 Via Herford en het Wiehengebergte, een prachtige route, naar Meppen (DE) en daar de grens over naar Nederland. Vandaar verder naar Norg waar we morgen onze vrienden zullen ontmoeten om nog een aantal dagen samen op te trekken. www.norgerberg.nl
11/9 Rond de middag arriveren onze vrienden in de stromende regen. En na zich te hebben geïnstalleerd kunnen ze aanschuiven voor koffie. Een beetje bijgekletst en 's avonds nog even een wandeling over de mooie camping die de Norgerberg is.
12/9 I.v.m. het weer  vandaag een beetje geluierd en gelezen. 's Avonds een hapje gegeten in het restaurant naast de camping, daarna de verkiezingsuitslagen gevolgd.
13/9 Vanmorgen naar Norg voor wat boodschappen en een lekkere zoute haring voor bij de boterham. 's Middags een mooie fietstocht naar Veenhuizen, bekend door zijn strafinrichtingen.
Vroeger waren er gestichten voor bedelaars, landlopers en wezen en ook werden er hele gezinnen geplaatst voor heropvoeding. Dit alles gesticht door de Maatschappij van Weldadigheid.
We ontdekten daar in Veenhuizen een thee- en koffietuin met een winkeltje dat allerlei creatieve uitingen van hobbyisten verkocht. www.zunneschien.nl Erg Leuk.
We waren te laat voor een rondrit met de boevenbus, wel hebben we nog het glasmuseum bezocht.
14/9 Vandaag richting het noorden, met de bedoeling vanaf de camperplaats in Anjum met de boot naar Schiermonnikoog te gaan om daar te fietsen.
Maar regen en storm, het leek er niet op. In Oostmahorn nog even koffie gedronken in de jachthaven en daar verder overlegd.
Onze vrienden hebben nog zeker anderhalve week te gaan terwijl onze tijd er bijna op zit. Daarom besloten samen naar Alkmaar te rijden, een stad die we geen van allen ooit hebben bezocht. Via de autobaan waren we er toch nog aardig bijtijds. www.campingalkmaar.nl
15/9 Vanmorgen met de bus naar het centrum. Het is een prachtige plaats met heel veel oude panden. Het was marktdag en het was levendig en gezellig. Na een lunchpauze eerst nog door het oudste gedeelte van Alkmaar gewandeld en tot slot een vaartocht door de grachten, waarbij we onze beweging wel hebben gehad met het constant dubbel moeten liggen bij het onder de lage bruggen doorvaren.
Het was een hele fijne laatste dag want morgen gaan wij naar huis en onze vrienden trekken nog een poosje verder door zuidelijk Nederland.
16/9 Nog even de laatste dag. Het eerste gedeelte richting Enkhuizen was heel mooi. Polderlandschap, smalle weggetjes en tot slot dit oerhollandse plaatje.

Martina zei

Hallo Fenny

Ik ben twee maanden terug voor het eerst met een camper op pad geweest. Dit in Amerika. Het beviel ons zo dat we zeiden om er zelf een te kopen. Eerst dacht ik dat dit niks werd. Zo hier in Nederland. Toch als ik jullie verhalen lees kijk ik er ineens heel anders op.

Erg leuk

Groetjes Martina

Camper zei

Hallo

Wat een leuk te lezen camper blog heb je. Ik heb de link van je blog op mijn startpagina gezet.